ديزل ژنراتور پارس ژنراتور ديزل ژنراتور پارس ژنراتور .

ديزل ژنراتور پارس ژنراتور

درباره انتشار عملكرد يكساله مادرتخصصي توليد برق حرارتي

به گزارش برق نيوز، شركت توليد نيروي برق حرارتي از ۱۵ مهر ماه سال گذشته با دو هدف، ساماندهي فعاليت‌هاي تصدي دولت در زمينه توليد نيروي برق حرارتي متصل به شبكه انتقال و فوق توزيع برق كشور و همچنين راهبري شركت‌هاي زيرمجموعه و برنامه‌ريزي، مديريت، توسعه و بهره‌برداري از نيروگاه‌هاي يادشده در چارچوب سياست‌هاي وزارت نيرو و تسهيل مشاركت بخش غيردولتي در توليد برق حرارتي آغاز به كار كرده است و در آستانه يك سالگي توانسته است تا حدود زيادي خيال كشور را از توليد برق آسوده كرده و نگراني‌هاي موجود در حوزه توليد برق را كاهش دهد.

در يازده ماهي كه از عمر اين شركت مي‌گذرد مهم‌ترين و بارزترين اتفاق رخ داده توجه ويژه به دو مقوله استراتژيك است، بحث اول، رعايت الزامات اقتصاد مقاومتي در تمام فعاليت‌هاي شركت و موضوع دوم استفاده هرچه بيشتر و بهتر از توانايي‌هاي بخش خصوصي است و شايد به جرات بتوان گفت تمام موفقيت‌هاي شركت توليد نيروي برق حرارتي در درجه اول مرهون اين دو امر و البته حاصل تلاش بي شائبه و همه جانبه زنجيره نيروي انساني و متخصصين و كارگران بخش توليد برق حرارتي است.

امسال ميزان آمادگي توليد نيروگاه‌هاي برق ۹۹ درصد در پيك بار مصرف بوده است كه اين عدد قابل مقايسه با نيروگاه‌هاي برق در كلاس جهاني است. در حال حاضر ۲۵۱ واحد نيروگاهي به ظرفيت ۳۷ هزار و ۵۰۸ مگاوات در سطح كشور فعال و در حال توليد برق هستند كه از ميزان ۷۵ واحد به ظرفيت ۱۱ هزار و ۴۵۹ مگاوات( ۳۰٫۵۵ درصد ظرفيت برق كشور) با سرمايه‌گذاري غيردولتي و توسط شركت‌هاي توانمند داخلي با نظارت شركت احداث و راه‌اندازي شده است.

شركت توليد نيروي برق حرارتي براي تحقق وظايف محول شده به شركت، اهداف زير را سرلوحه و نقشه راه قرار داده است:

برنامه‌ريزي و مديريت ظرفيت‌هاي توليد برق حرارتي، ساماندهي و مديريت شركت‌هاي توليد كننده برق حرارتي، توسعه ظرفيت‌هاي توليد برق حرارتي، انجام تمهيدات لازم براي جلب مشاركت بخش غيردولتي برق در احداث نيروگاه‌هاي جديد، افزايش بهره‌وري عوامل توليد، استفاده بهينه از سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها، توسعه و بهينه‌سازي تاسيسات و تامين تجهيزات و خدمات توليد برق، ارتقاي بازده نيروگاه‌هاي حرارتي و انجام و حمايت از فعاليت‌هاي پژوهشي، نوآوري و فن‌آوري در حوزه فعاليت شركت از جمله اين اهداف است.

نخستين اقدام شركت پس از تاسيس، تشكيل ۲۰ شركت توليد نيروي برق حرارتي در مناطق مختلف كشور جهت نظارت بر عملكرد نيروگاه‌هاي حرارتي و ساماندهي عرصه توليد برق در مناطق مختلف كشور بود. گام بعدي چاره انديشي جهت عبور از پيك برق سال ۱۳۹۵ و برنامه‌ريزي و براي مقابله با خاموشي در آستانه فصل تابستان بود.

از اين رو اين شركت در اولين تابستان عمر خود براي عبور از پيك مصرف، دو راهبرد وارد كردن بيش از پيش بخش خصوصي در حوزه توليد برق حرارتي و توسعه ظرفيت توليد و افزايش راندمان را در دستور كار قرار داد، امسال هم با توجه به محدوديت منابع مالي براي احداث نيروگاه‌هاي جديد سعي شده برنامه تعميرات به‌طور كامل صورت پذيرد؛ به‌طوريكه در حال حاضر تقريبا تمام واحدهاي شبكه در حال بهره‌برداري هستند. همچنين افزايش ظرفيت توليد عملي تابستانه از پيك تابستان سال گذشته تا پيك تابستان امسال به ميزان ۱۲۰۰ مگاوات حرارتي بوده است.

امسال علاوه بر افزايش ظرفيت فوق و اجراي برنامه‌هاي استاندارد تعميرات، اقدامات ابتكاري ديگري صورت گرفته كه حدود ۶۲۰ مگاوات به ظرفيت توليد واحدهاي موجود با هزينه اندك و زمان بسيار كوتاه (در مقايسه با احداث نيروگاه‌هاي جديد) از طريق پياده سازي طرح‌هاي ابتكاري مديا و IGV+ اضافه شده است.

با توجه به تنگناهاي مالي و عدم امكان احداث ظرفيت‌هاي كافي جديد، به‌كارگيري اين روش‌ها براي افزايش ظرفيت مورد توجه قرار گرفت و پس از اتمام تابستان سال۹۴، تا قبل از شروع تابستان ۹۵ تعداد قابل توجهي از اين واحد به اين سيستم تجهيز شدند. با اجراي اين طرح در ۱۸ واحد نيروگاهي (در نيروگاه‌هاي كرمان، شيروان، شهيد كاوه، شاهرود و شهيد رجايي) ۲۶۰ مگاوات افزايش ظرفيت در تابستان سال جاري نسبت به تابستان سال گذشته محقق شده است.

برنامه‌هاي عملياتي زير از جمله برنامه‌هايي است كه شركت برق حرارتي در راستاي اجرايي كردن دستور مقام معظم رهبري براي پياده سازي اقتصاد مقاومتي براي سال ۹۵ برنامه نموده و درحال اجراي آنها است: شروع عمليات احداث ۴۳ واحد بخش بخار سيكل تركيبي به روش بيع متقابل، شروع بهره برداري از بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي پرند، شروع عمليات احداث ۶ بلوك سيكل تركيبي كلاس F، شروع عمليات احداث ۲ بلوك سيكل تركيبي كلاس E، راه‌اندازي ۱۳ واحد نيروگاه حرارتي مجموعاً به ظرفيت ۲۱۰۸ مگاوات، برنامه‌ريزي و اقدامات اوليه جهت بازتواني ۱۱ نيروگاه بخاري قديمي و انعقاد قرارداد پروژه، شروع عمليات احداث يك برج خشك و برنامه‌ريزي جهت استفاده از پساب فاضلاب در نيروگاه‌ها، انعقاد قراردادهاي احداث نيروگاه‌هاي حرارتي جديد با سرمايه غيردولتي به ميزان ۱۰ هزار مگاوات، تدوين چارچوب واگذاري سهام نيروگاه‌هاي حرارتي و سهام دولت در شركت‌هاي توليد، تنوع بخشي به روش‌هاي تامين مالي پروژه‌ها و احداث نيروگاه‌ها با سرمايه‌گذاري غيردولتي و ۸۵ درصد ارتقاي ضريب آمادگي نيروگاه‌هاي حرارتي به ميزان متوسط، از مهم ترين اين برنامه‌هاست .

علاوه بر اقدامات عملياتي فوق و بهره گيري از پتانسيل بخش خصوصي داخلي، در سال ۹۵، مذاكره با شركت‌هاي بين‌المللي برا ي سرمايه‌گذاري و احداث ۵ هزار مگاوات نيروگاه حرارتي در ۸ ساختگاه (شهرهاي خرم‌آباد، بوئين زهرا، همدان، انديمشك، تبريز، اميديه خوزستان، بندرعباس و سلفچگان) صورت گرفته است.

اين سرمايه ‏گذاري براي احداث نيروگاه‏هاي كلاس F و بالاتر است، در حال حاضر تكنولوژي ساخت توربين‏ اين نيروگاه‏ها را كه داراي راندمان ۵۸ درصد به بالا است در كشور وجود ندارد، از اين رو تلاش براي ورود اين تكنولوژي و بومي كردن درحال انجام است.

همچنين بر اساس تفاهم نامه صورت گرفته، ۵ هزار مگاوات نيروگاه حرارتي با راندمان بالا نيز توسط شركت مپنا توليد خواهد شد و شركت توليد نيروي برق حرارتي به نمايندگي از دولت خريدار آن خواهد شد، گام نخست اين تفاهم نامه ۱۳ تير برداشته شد و با تحويل اولين ساختگاه نيروگاهي در منطقه بندرعباس به شركت مپنا، روند احداث نخستين نيروگاه سيكل تركيبي كلاس F در كشور آغاز شد؛ البته براي تحقق يكي ديگر از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه انتقال تكنولوژي و ساخت در داخل است، قرار‌دادي از سوي شركت مپنا با شركت زيمنس منعقد شده تا تكنولوژي ساخت كلاس F در كشور بومي شود و صنعت برق در اين زمينه به خودكفايي برسد.

علاوه بر اين، در بخش فعاليت‌هاي مشترك با شركت‌هاي خارجي در ارديبهشت ماه گذشته، همزمان با حضور رئيس جمهوري كره جنوبي و برپايي نشست تجاري ايران و كره جنوبي، توافق نامه‌هاي كلي احداث۳ نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي در تهران به امضا رسيد و توافق شد نيروگاه سيكل تركيبي زنجان ۴ با سرمايه گذاري مشترك شركت‌هاي كپكو و مهندسي هيونداي، نيروگاه سيكل تركيبي نيزار قم با سرمايه‌گذاري مشترك شركت كپكو و شركت مهندسي و ساختمان هيونداي و نيروگاه سيكل تركيبي بافق با سرمايه‌گذاري شركت دايلم انرژي كره جنوبي با راندمان حدود ۵۸ درصد در حالت سيكل تركيبي در كشور احداث شود.

از ديگر موفقيت‌هاي شركت برق حرارتي دراين زمينه، انعقاد قرارداد ساخت نيروگاه ۱۴۰۰ مگاواتي در بندرعباس با مشاركت شركت تكنوپروم روسيه است كه تفاهم نامه آن در جريان سفر رئيس جمهور روسيه به ايران به امضا رسيده بود.

در بخش احداث نيروگاه‌ها از سال گذشته برنامه‌ريزي مفصلي صورت گرفته تلاش كرده‌ايم آنها را در سال جاري اجرايي كنيم از جمله قرارداد احداث نزديك به ۲۲ هزار مگاوات نيروگاه جديد در كشور كه عمليات اجرايي بخشي از اين نيروگاه‌ها آغاز شده است.

به عنوان ديگر اقدام‌هاي صورت گرفته در يك سال اخير، مي‌توان افتتاح برج خنك كن شهيد مفتح همدان، بهره‌برداري از بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي گنو در استان هرمزگان، بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي تابان و نيروگاه گازي ۱۰۰ مگاوتي اسلام آباد غرب را نام برد. همچنين از ابتداي سال جاري تاكنون ۸ واحد نيروگاهي تكميل و به شبكه برق كشور متصل شده اند كه اين ميزان سنكرون نسبت به سال‌هاي گذشته بي سابقه بوده است.

اتنظار مي‌رود تا پايان سال جاري ۳ واحد نيروگاهي ديگر به ظرفيت كل ۴۸۸ مگاوات به بهره برداري برسد.

يادآور مي شود از آغاز دولت يازدهم تاكنون ۳۱ واحد نيروگاهي به ظرفيت كل ۴۴۸۰ مگاوات در كشور راه اندازي شده است كه ۱۸ واحد با مشاركت بخش خصوصي احداث شده است.

اين اقدامات نشان از موفقيت شركت توليد نيروي برق حرارتي در انجام مسئوليت‌هاي محوله پس از جداسازي مسئوليت توليد از توزيع و انتقال است البته اين شركت در نظر دارد تا افق ۱۴۰۳ حدود ۴۰ هزار مگاوات، نيروگاه حرارتي جديد با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و مشاركت شركت‌هاي بين‌المللي در كشور احداث نمايد كه عمده آنها با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد و با راندمان بالا خواهد بود تا بتوان گام‌هاي بلندتري در جهت رسيدن به اهداف عاليه شركت توليد نيروي برق حرارتي برداشت.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۱۹:۵۲ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :